Zakres laboratorium:
- Szkolenie BHP
- Przedstawienie warunków zaliczenia
- Przedstawienie środowiska programistycznego
- Pierwszy program (dioda LED, przycisk)
1.Szkolenie BHP
Zapoznanie studentów z zasadami BHP . Podpisanie karty szkolenia
2. Przedstawienie warunków zaliczenia (warunki zaliczenia)
Poinformowanie studentów o wymaganiach i sposobie zaliczenia przedmiotu.
3. Przedstawienie środowiska programistycznego (środowisko programistyczne AVR)
Podstawy przygotowania oprogramowania (instalacja oprogramowania):
- Instalacja Eclipse (instrukcja, instrukcja konfiguracji)
- Instalacja symulatora SimulIDE (instrukcja)
- Instalacja WinAvr (instrukcja)
- Informacja o innych narzędziach (AVR8 Burn-O-Mat)
Utworzenie pierwszego projektu (tworzenie projektu w Eclipse)
- Mikroprocesor: ATmega32A
- Częstotliwość taktowania: 8 000 000 Hz
- Programator: USBasp
4. Pierwszy program (dioda LED, przycisk)
Wersja z płytką EDU:
Do wyprowadzenia mikrokontolera PD6 należy podłączyć jedną diodę z linijki diodowej według rysunku:

Upewnić się, że wszystkie połączenia są prawidłowo, pokazać prowadzącemu w celu sprawdzenia poprawności.
Do utworzonego projektu w kroku wcześniejszym należy dodać plik o nazwie”main.cpp” i typie “Source File”. Zawartość pliku uzupełnić poniższym kodem:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 |
#include <avr/io.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> #include <util/delay.h> #ifndef _BV #define _BV(bit) (1<<(bit)) #endif #ifndef sbi #define sbi(reg,bit) reg |= (_BV(bit)) #endif #ifndef cbi #define cbi(reg,bit) reg &= ~(_BV(bit)) #endif int main() { sbi(DDRD, PD6); while (1) { sbi(PORTD, PD6); _delay_ms(500); cbi(PORTD, PD6); _delay_ms(500); } } |
Co robi poniższy program?
Skompilować program i wgrać do płytki, co się dzieje?
Zmienić program aby czas włączenia był 3 razy większy niż czas wyłączenia.
Wersja dla Symulatora:
- podłączyć diodę LED do nóżki mikrokontrolera PD6,
- podłączyć przycisk do nóżki mikrokontrolera PD5,
- przygotować program, który będzie posiadał 3 tryby działania:
- I tryb (domyślny, po uruchomieniu) – dioda miga z częstotliwością 0,5Hz
- II tryb – dioda świeci ciągle
- III tryb – dioda jest wyłączona
- zmiana trybów następuje przez naciskanie przycisku, należy uwzględnić problem z drganiami styków i długiego przytrzymania przycisku. Jedno przyciśnięcie-> zmiana na kolejny tryb
Tak przygotowany program i symulację należy zapisać i przesłać do prowadzącego przez eportal.
Zadania na kolejne laboratorium:
- przeczytanie/utrwalenie wiadomości o pracy w środowisku eclipse i używaniu płytki EDU
- przypomnienie podstaw języka C++ (typy zmiennych, funkcje, metody statyczne, klasy)
- zapoznanie z instrukcją do laboratorium 2.1