Zakres laboratorium:
  1. Szkolenie BHP
  2. Przedstawienie warunków zaliczenia
  3. Przedstawienie środowiska programistycznego
  4. Pierwszy program (dioda LED, przycisk)
1.Szkolenie BHP

Zapoznanie studentów z zasadami BHP pdf. Podpisanie karty szkolenia

2. Przedstawienie warunków zaliczenia (warunki zaliczenia)

Poinformowanie studentów o wymaganiach i sposobie zaliczenia przedmiotu.

3. Przedstawienie środowiska programistycznego (środowisko programistyczne AVR)

Podstawy przygotowania oprogramowania (instalacja oprogramowania):

Utworzenie pierwszego projektu (tworzenie projektu w Eclipse)

  • Mikroprocesor: ATmega32A
  • Częstotliwość taktowania: 8 000 000 Hz
  • Programator: USBasp

 

4. Pierwszy program (dioda LED, przycisk)

Wersja z płytką EDU:

Do wyprowadzenia mikrokontolera PD6 należy podłączyć jedną diodę z linijki diodowej według rysunku:

edu-wstep-led
Podłączyć wyprowadzenie PD6 do pierwszej diody (katoda) Upewnić się, że w górnej części (VCC i A) założone są zworki.

 

 

Upewnić się, że wszystkie połączenia są prawidłowo, pokazać prowadzącemu w celu sprawdzenia poprawności.

Do utworzonego projektu w kroku wcześniejszym należy dodać plik o nazwie”main.cpp” i typie „Source File”. Zawartość pliku uzupełnić poniższym kodem:

 

Co robi poniższy program?

Skompilować program i wgrać do płytki, co się dzieje?

Zmienić program aby czas włączenia był 3 razy większy niż czas wyłączenia.

Wersja dla Symulatora:

  • podłączyć diodę LED do nóżki mikrokontrolera PD6,
  • podłączyć przycisk do nóżki mikrokontrolera PD5,
  • przygotować program, który będzie posiadał 3 tryby działania:
    • I tryb (domyślny, po uruchomieniu) – dioda miga z częstotliwością 0,5Hz
    • II tryb – dioda świeci ciągle
    • III tryb – dioda jest wyłączona
  • zmiana trybów następuje przez naciskanie przycisku, należy uwzględnić problem z drganiami styków i długiego przytrzymania przycisku. Jedno przyciśnięcie-> zmiana na kolejny tryb

Tak przygotowany program i symulację należy zapisać i przesłać do prowadzącego przez eportal.

 

Zadania na kolejne laboratorium:
  • przeczytanie/utrwalenie wiadomości o pracy w środowisku eclipse i używaniu płytki EDU
  • przypomnienie podstaw języka C++ (typy zmiennych, funkcje, metody statyczne, klasy)
  • zapoznanie z instrukcją do laboratorium 2.1