Aparatura laboratoryjna:
  • zasilacz laboratoryjny
  • przewody do łączenia
  • miernik laboratoryjny
  • oscyloskop
  • generator funkcyjny
  • stacja lutownicza
  • narzędzia ręczne

 

Zasilacz laboratoryjny:
  • do czego służy to urządzenie?
  • jakie ma opcje konfiguracji? Do czego służą pokrętła?
  • ogranicznik prądu-co to jest? jak działa, jak ustawić?
Miernik laboratoryjny:
  • do czego służy to urządzenie?
  • jakie wielkości fizyczne potrafi mierzyć?
  • jakie ma opcje podłączenia przewodów? Jak wybierać odpowiednie złącze do pomiaru?
  • czym są zakresy pomiarowe i jak je ustawiać?
  • jakie ma dodatkowe opcje konfiguracji?
Zadanie 1:
  1. podłączyć zasilacz do multimetru w trybie pomiaru napięcia. Zmieniać napięcia w zakresie 0-12V z krokiem 0,5V.  Odczytywać napięcie pokazywane na multimetrze i na wyświetlaczu zasilacza i zapisywać w tabeli.  Do wyników dodać 3 kolumnę, stanowiącą różnicę pomiędzy dwoma pomiarami w [V]. Jaki jest minimalny i maksymalny błąd?
  2. podłączyć zasilacz do multimetru w trybie pomiaru prądu (podłączyć do kanałów miernika na zakresie pomiarowym 10A). Zmieniać prąd płynący w obwodzie w zakresie 0-1A z krokiem 0,1A. Zapisać wskazania multimetru i wyświetlacza zasilacza w tabeli. Obliczyć błąd dla każdego wskazania. UWAGA-pomiary dokonywać jak najszybciej i po wykonaniu pomiarów rozłączyć obwód.

 

Oscyloskop:
  • do czego służy to urządzenie?
  • jakie wielkości fizyczne potrafi mierzyć?
  • jakie ma opcje podłączenia przewodów? Co oznaczają kanały?
  • jak dokonywać pomiarów?
  • jakie ma dodatkowe opcje konfiguracji?
Generator funkcyjny:
  • do czego służy to urządzenie?
  • jakie sygnały można generować?
  • co można konfigurować? Czym są wybrane parametry?
Zadanie 2:
  • podłączyć sondę oscyloskopu do generatora referencyjnego w oscyloskopie. Sprawdzić czy sonda jest sprawna i dobrze skonfigurowana. Jeśli nie to skonfigurować sondę (sonda posiada możliwość regulacji) lub wymienić na inny egzemplarz.
  • podłączyć generator funkcyjny do oscyloskopu i wygenerować następujące sygnały:
    • sygnał sinusoidalny częstotliwości 50Hz i amplitudzie 10V – gdzie na co dzień mamy do czynienia z sygnałem o takim kształcie?
    • sygnał prostokątny o częstotliwości 1kHz i amplitudzie 3.3V
    • sygnał piłokształtny (nie mylić z sygnałem trójkątnym) o częstotliwości 100kHz i amplitudzie 5V

Każdy przebieg należy zaobserwować na oscyloskopie, dokonać pomiarów jego parametrów. W celu potwierdzenia należy wykonać zdjęcie ekranu oscyloskopu do późniejszej prezentacji prowadzącemu.

 

 

 

Płytka dydaktyczna:

Płytka elementów do nauki podstaw elektroniki

prezentacja płytki, zasady pracy z płytką.

Zadanie 3:
  • podłączyć zasilanie do płytki dydaktycznej w obwodzie z diodą LED, rezystorem i przyciskiem. Jak zachowuje się ten układ? Jak dobrać wartość rezystora, po co jest rezystor? Narysować schemat i zaprezentować prowadzącemu przed uruchomieniem zasilania.
  • podłączyć do układu dodatkowy pomiar natężenia prądu. Jaki prąd płynie w obwodzie według miernika a jaki według obliczeń matematycznych? Czy są to te same wartości, gdzie jest różnica i dlaczego?