Aparatura laboratoryjna:
- zasilacz laboratoryjny
- przewody do łączenia
- miernik laboratoryjny
- oscyloskop
- generator funkcyjny
- stacja lutownicza
- narzędzia ręczne
Zasilacz laboratoryjny:
- do czego służy to urządzenie?
- jakie ma opcje konfiguracji? Do czego służą pokrętła?
- ogranicznik prądu-co to jest? jak działa, jak ustawić?
Miernik laboratoryjny:
- do czego służy to urządzenie?
- jakie wielkości fizyczne potrafi mierzyć?
- jakie ma opcje podłączenia przewodów? Jak wybierać odpowiednie złącze do pomiaru?
- czym są zakresy pomiarowe i jak je ustawiać?
- jakie ma dodatkowe opcje konfiguracji?
Zadanie 1:
- podłączyć zasilacz do multimetru w trybie pomiaru napięcia. Zmieniać napięcia w zakresie 0-12V z krokiem 0,5V. Odczytywać napięcie pokazywane na multimetrze i na wyświetlaczu zasilacza i zapisywać w tabeli. Do wyników dodać 3 kolumnę, stanowiącą różnicę pomiędzy dwoma pomiarami w [V]. Jaki jest minimalny i maksymalny błąd?
- podłączyć zasilacz do multimetru w trybie pomiaru prądu (podłączyć do kanałów miernika na zakresie pomiarowym 10A). Zmieniać prąd płynący w obwodzie w zakresie 0-1A z krokiem 0,1A. Zapisać wskazania multimetru i wyświetlacza zasilacza w tabeli. Obliczyć błąd dla każdego wskazania. UWAGA-pomiary dokonywać jak najszybciej i po wykonaniu pomiarów rozłączyć obwód.
Oscyloskop:
- do czego służy to urządzenie?
- jakie wielkości fizyczne potrafi mierzyć?
- jakie ma opcje podłączenia przewodów? Co oznaczają kanały?
- jak dokonywać pomiarów?
- jakie ma dodatkowe opcje konfiguracji?
Generator funkcyjny:
- do czego służy to urządzenie?
- jakie sygnały można generować?
- Co można konfigurować? Czym są wybrane parametry?
Zadanie 2:
- podłączyć sondę oscyloskopu do generatora referencyjnego w oscyloskopie. Sprawdzić czy sonda jest sprawna i dobrze skonfigurowana. Jeśli nie to skonfigurować sondę (sonda posiada możliwość regulacji) lub wymienić na inny egzemplarz.
- podłączyć generator funkcyjny do oscyloskopu i wygenerować następujące sygnały:
- sygnał sinusoidalny częstotliwości 50Hz i amplitudzie 10V – gdzie na co dzień mamy do czynienia z sygnałem o takim kształcie?
- sygnał prostokątny o częstotliwości 1kHz i amplitudzie 3.3V
- sygnał piłokształtny (nie mylić z sygnałem trójkątnym) o częstotliwości 100kHz i amplitudzie 5V
Każdy przebieg należy zaobserwować na oscyloskopie, dokonać pomiarów jego parametrów. W celu potwierdzenia należy wykonać zdjęcie ekranu oscyloskopu do późniejszej prezentacji prowadzącemu.
Płytka dydaktyczna:
Płytka elementów do nauki podstaw elektroniki
prezentacja płytki, zasady pracy z płytką.
Zadanie 3:
- podłączyć zasilanie do płytki dydaktycznej w obwodzie z diodą LED, rezystorem i przyciskiem. Jak zachowuje się ten układ? Jak dobrać wartość rezystora, po co jest rezystor? Narysować schemat i zaprezentować prowadzącemu przed uruchomieniem zasilania.
- podłączyć do układu dodatkowy pomiar natężenia prądu. Jaki prąd płynie w obwodzie według miernika a jaki według obliczeń matematycznych? Czy są to te same wartości, gdzie jest różnica i dlaczego?